Klik hier voor de JCE-site

bespreking uit cursus 1999-2000

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus A 2010

bespreking uit cursus A 2012

bespreking uit cursus F 2015

bespreking uit cursus A 2017

bespreking uit cursus S 2018

bespreking uit cursus F 2019

bespreking uit cursus S 2019

bespreking uit cursus F 2020

Journal of Chemical Education

(Bespreking door Jack, 12 oktober 2000)

Inhoud
Het eerste wat opvalt aan dit tijdschrift is het compleet andere uiterlijk ten opzichte van de voorgaand besproken literatuur. Dit tijdschrift met ongeveer 150 pagina’s dat elke maand uitkomt en waarschijnlijk al 77 jaar bestaat, is een echte journal: zowel qua opmaak als artikelen.

Het blad begint met een inhoudsopgave die in 6 onderdelen is verdeeld:

Naast deze onderverdeling bevat het tijdschrift veel advertenties.

Het gelezen nummer, augustus 2000, bevatte een aantal artikelen die ik waard vond om te lezen:

De overige artikelen hadden voor mij het karakter als zeer wetenschappelijk en fundamenteel. Deze zijn naar mijn mening meer bedoeld voor UD/UHD/professoren om hun lessen te verduidelijken of te verlevendigen. Alle artikelen zijn geschreven zoals je gewend bent in journals in de trant van samenvatting, introductie, resultaten en discussie en tenslotte een conclusie en referenties. Niet verkeerd natuurlijk maar als “gewone leeskost” minder aangenaam om door te nemen. Hier kunnen de meningen over verschillen maar ik zou ze niet in de trein tussen Heerhugowaard en Den Helder lezen zoals ik met NVOX wel doe. En aangezien ik het meeste lees op dat soort momenten en tijdens het afnemen van repetities... Alles is in zwart/wit op grauw papier gedrukt. De plaatjes bestaan voor het merendeel uit getekende figuren en een enkele keer een heel klein zeer functioneel fotootje. Zo’n illustratie is niet wat je als vakliteratuur verwacht, zeker niet als je deze journal vergelijkt met een hedendaags studieboek.

Het abonnement is voor non-US inwoners 55 dollar, ACS studenten 34 dollar en dat vind ik niet zo duur voor een kwalitatief hoogstaand blad. Als je echt op de hoogte wilt blijven met de wetenschap is dit een prima blad en heeft als voordeel op andere journals dat deze breed georiënteerd is; niet alleen anorganische- of analytische chemie bijvoorbeeld. Maar voor gewoon wat extra chemie naast je genoten studie om 5H en 6V nog iets te kunnen vertellen is het wat/veel te hoogdravend.

Conclusie
Tenslotte: als ik dit blad onder handbereik zou hebben zou ik er elke maand een uurtje (of eventueel meer) voor uittrekken om het door te bladeren. Bekijk zelf deze journal ook eens. Dat is in elk geval de moeite wel waard.




Klik hier voor de JCE-site

bespreking uit cursus 1999-2000

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus A 2010

bespreking uit cursus A 2012

bespreking uit cursus F 2015

bespreking uit cursus A 2017

bespreking uit cursus S 2018

bespreking uit cursus F 2019

bespreking uit cursus S 2019

bespreking uit cursus F 2020

Journal of Chemical Education

(Bespreking door Suzanne, 11 oktober 2001)

Algemeen
De Journal of Chemical Education (J. Chem. Educ.) wordt maandelijks uitgegeven door de American Chemical Society. Een abonnement buiten de VS kost $60 per jaar. Het blad is bedoeld voor docenten op middelbare school en universiteit. Artikelen die speciaal geschikt zijn voor docenten op de middelbare school worden in de inhoudsopgave aangegeven met een driehoekje.

Het hier besproken nummer is van oktober 2001, dat voor een deel in het teken staat van de National Chemistry Week 2001: Celebrating Chemistry and Art. Dit exemplaar is nog niet in de scheikundebibliotheek te bewonderen, omdat de bezorging wat achterloopt. Alle artikelen zijn echter op internet te belezen; om dit te kunnen moet je wel geabonneerd zijn (dit tijdschrift staat niet op de lijst met on line tijdschriften van de UBA). Een deel van de artikelen is trouwens voor iedereen beschikbaar.

Het is zeker aan te raden om het blad on line te lezen, omdat de vele illustraties daar wel in kleur zijn. Verder zijn er bij een aantal artikelen ook supplementen gegeven die natuurlijk niet in het papieren tijdschrift staan. Op de website zijn ook artikelen te lezen die niet geprint kunnen worden, omdat ze gebruik maken van ‘dynamische interactieve en kleurige elementen’.

Inhoud
De inhoudsopgave is opgedeeld in een aantal secties:

De artikelen zijn niet al te lang (maximaal ca. 6 pagina’s) en over het algemeen kleurig geïllustreerd, al geldt dit laatste natuurlijk niet voor de papieren variant. Een aantal artikelen lezen gewoon lekker weg (met name de artikelen onder ‘Chemical Education Today’ en ‘Chemistry for Everyone’), maar er zijn ook artikelen die onderzoek beschrijven en waar je wellicht even voor moet gaan zitten. Al met al is dit tijdschrift zeer compleet, waardoor het waarschijnlijk voor velen leuk is om deels te lezen en te gebruiken.




Klik hier voor de JCE-site

bespreking uit cursus 1999-2000

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus A 2010

bespreking uit cursus A 2012

bespreking uit cursus F 2015

bespreking uit cursus A 2017

bespreking uit cursus S 2018

bespreking uit cursus F 2019

bespreking uit cursus S 2019

bespreking uit cursus F 2020

Journal of Chemical Education

(Bespreking door Harma, 26 september 2002)

Het Journal of Chemical Education wordt uitgegeven door The division of Chemical Eduction of the American Society. Het komt 12 maal per jaar uit, en kost 55 dollar per jaar. Ze hebben ook een web-site: jchemed.chem.wisc.edu waarop abstracts van de artikelen te vinden zijn. Er is ook een online-abonnement.

Het tijdschrift is onderverdeeld in verschillende katernen:

Artikelen speciaal voor docenten die in het Voortgezet Onderwijs lesgeven staan gemarkeerd.

Het bad heeft een degelijk, saai uiterlijk, met alleen artikelen met tabellen, en zeer zeer weinig plaatjes. De enige kleur zit in de advertenties (voor apparatuur, lesmateriaal, handboeken, etc.). Het lezen van jet JCE moet bijdragen aan de professionele ontwikkeling van de scheikundedocent: het tijdschrift moet die informatie geven die het scheikunde onderwijs beter kan maken. Het is zeer gerenommeerd, maar het saaie uiterlijk en de lengte van de artikelen draagt niet bij tot het leesplezier. Veel dingen die besproken worden zijn ook niet direct toepasbaar in het lesprogramma. Het is ook voornamelijk gericht op universitair onderwijs.

Toch heb ik er leuke artikelen in gelezen (bijvoorbeeld over de analytische scheikunde in de literatuur, onder andere bij Sherlock Holmes), maar ik zal er niet snel een abonnement op nemen. Dan liever de NVOX!




Klik hier voor de JCE-site

bespreking uit cursus 1999-2000

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus A 2010

bespreking uit cursus A 2012

bespreking uit cursus F 2015

bespreking uit cursus A 2017

bespreking uit cursus S 2018

bespreking uit cursus F 2019

bespreking uit cursus S 2019

bespreking uit cursus F 2020

Journal of Chemical Education

(Bespreking door Ria, 12 oktober 2004)

Algemeen

Het Journal of Chemical Education is een tijdschrift, dat wordt uitgegeven door de Division of Chemical Education of the American Chemical Society. Het tijdschrift bestaat sinds 1924 en verschijnt maandelijks. De huidige versie bevat ongeveer 160 pagina’s per aflevering. Het tijdschrift beoogt leraren scheikunde te helpen om op de hoogte te blijven van de actuele stand van zaken binnen het chemie-onderzoek en daarnaast wil het nieuwe onderwijsideeën de revue laten passeren.
Binnen de UvA is het tijdschrift beschikbaar in papieren versie in het Studie- en Informatiecentrum FNWI (Roeterseiland). De universiteitsbibliotheek is daarnaast geabonneerd op de volledige elektronische versie van het tijdschrift.

Inhoud

In de inhoudsopgave wordt met symbolen aangegeven welke artikelen speciaal interessant geacht worden voor leraren aan middelbare scholen, welke artikelen voor iedereen online toegankelijk zijn en bij welke artikelen online aanvullende informatie aanwezig is. (Wat opvalt is, dat als je geen abonnee bent, je alleen toegang hebt tot de html-versie van de inhoudsopgave, waar juist niet de bovengenoemde symbolen bijstaan [deze staan wel in de niet-toegankelijke pdf-versie].)

Het tijdschrift bevat de volgende vaste rubrieken:

Online is er toegang tot een aantal extra dingen. Zoals al genoemd de aanvullende informatie bij bepaalde artikelen. Andere extra features online (Only@JCE Online) zijn bijvoorbeeld:

Indruk

Ik vind het een boeiend tijdschrift en zeer geschikt om bij te blijven in de chemie en het scheikundeonderwijs. Jammer is wel dat de meeste experimenten of onderwerpen die bedoeld zijn om in de les te gebruiken, juist niet geschikt zijn voor het VO; het niveau is meer voor het hoger onderwijs of de universiteit. De achtergrondartikelen vind ik zelf erg interessant; je moet er wel echt goed voor gaan zitten.
De website van JCE vind ik erg druk en daardoor moeilijk te lezen (ik hou er sowieso niet van om vanaf een computerscherm te lezen). De online-versie is bijna een maand op voor (de novemberaflevering was al voor 9 oktober beschikbaar). De geprinte versie van het tijdschrift oogt rustig en is daardoor goed leesbaar. Helaas is de levering van de papieren versie regelmatig vertraagd (de septemberaflevering is heel september niet binnengekomen in de bibliotheek).




Klik hier voor de JCE-site

bespreking uit cursus 1999-2000

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus A 2010

bespreking uit cursus A 2012

bespreking uit cursus F 2015

bespreking uit cursus A 2017

bespreking uit cursus S 2018

bespreking uit cursus F 2019

bespreking uit cursus S 2019

bespreking uit cursus F 2020

Journal of Chemical Education

(Bespreking door Dorothea, 6 september 2007)

nog niet ontvangen




Klik hier voor de JCE-site

bespreking uit cursus 1999-2000

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus A 2010

bespreking uit cursus A 2012

bespreking uit cursus F 2015

bespreking uit cursus A 2017

bespreking uit cursus S 2018

bespreking uit cursus F 2019

bespreking uit cursus S 2019

bespreking uit cursus F 2020

Journal of Chemical Education

(Bespreking door Bassem, 14 oktober 2010)

I enjoined reading the last three editions of this journal and I advise each chemistry teacher to have a monthly look at it.




Klik hier voor de JCE-site

bespreking uit cursus 1999-2000

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus A 2010

bespreking uit cursus A 2012

bespreking uit cursus F 2015

bespreking uit cursus A 2017

bespreking uit cursus S 2018

bespreking uit cursus F 2019

bespreking uit cursus S 2019

bespreking uit cursus F 2020

Journal of Chemical Education

(Bespreking door Carolien, 27 september 2012)

De JCE is het officiële tijdschrift van the Division of Chemical Education van de American Chemical Society. Het tijdschrift is voor het eerst uitgebracht in 1924. JCE publiceert peer-reviewed artikelen maar ook bronnen voor mensen in het onderwijs en voor de chemische industrie. JCE is voor mensen over de hele wereld die geïnteresseerd zijn in het onderwijs in de chemie of voor mensen die willen leren over de chemie. Dit geldt dus voor docenten maar net zo goed voor wetenschappers.

JCE verschijnt maandelijks, zowel op het internet als op papier. Aanvullend materiaal op de artikelen in het blad verschijnen online. Je kunt dus terug tot 1924 via de online database. Het tijdschrift bestaat uit verschillende onderdelen:

Bij een aantal artikelen staat ook aangegeven waar het over gaat. Bijvoorbeeld Secondary School Chemistry en Green Chemistry or Microscale. De artikelen worden geschreven door docenten van Amerikaanse Colleges of universiteiten.

Als je een abonnement neemt op de JCE krijg je de geprinte versie, maar je krijgt ook toegang tot de online database die teruggaat tot 1924. De prijs is nergens op internet te vinden. Wanneer er geen toegang is tot de artikelen is deze wel te koop voor $35,00 voor 48 uur. Een abonnement lijkt me dan ook niet goedkoop.

Ik zou zelf niet zo snel een abonnement hierop nemen. De informatie die gegeven wordt over examenprogramma’s geldt niet per se voor het examenprogramma hier in Nederland. Ook zie ik niet zo snel hoe ik het tijdschrift zou gebruiken tijdens mijn lessen.




Klik hier voor de JCE-site

bespreking uit cursus 1999-2000

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus A 2010

bespreking uit cursus A 2012

bespreking uit cursus F 2015

bespreking uit cursus A 2017

bespreking uit cursus S 2018

bespreking uit cursus F 2019

bespreking uit cursus S 2019

bespreking uit cursus F 2020

Journal of Chemical Education

(Bespreking door Ernst, 10 maart 2015)

De Journal of Chemical Education is een Engelstalig blad en wordt uitgegeven door ACS Publications (American Chemical Society), afdeling Division of Chemical Education. Het blad verschijnt 12 keer per jaar en werd voor het eerst uitgebracht in 1924. Een los gedrukte exemplaar kost $100.00, via UvA-linker heb je gratis toegang tot de online database, die terug gaat tot en met de eerste uitgave.

Voor deze bespreking is gekeken naar Volume 92, Issue 2, 10 februari 2015, pagina 201-398. Dit nummer omvat 35 artikelen over uiteenlopende onderwerpen verdeeld over 7 categorieën:

De opmaak van de artikelen is vergelijkbaar met die van andere journals; de meeste artikelen hebben een abstract, (kleurige) illustraties, tabellen en de tekst staat in twee kolommen. In het blad zit veel diversiteit in onderwerpen, waarbij de focus soms meer op hoger onderwijs gericht is dan voortgezet onderwijs. Naast pratica en theoretische/computer georiënteerde artikelen, bevat het blad ook educatieve en vernieuwende onderwerpen, zoals een kaartspel en een 3D geprint isoenergie model.

Ondanks dat het blad niet op het voortgezet onderwijs gericht is, biedt het wel interessante en toepasbare onderwerpen, die aangepast ook in het voorgezet onderwijs gebruikt kunnen worden.




Klik hier voor de JCE-site

bespreking uit cursus 1999-2000

bespreking uit cursus 2001-2002

bespreking uit cursus 2002-2003

bespreking uit cursus 2004-2005

bespreking uit cursus 2007-2008

bespreking uit cursus A 2010

bespreking uit cursus A 2012

bespreking uit cursus F 2015

bespreking uit cursus A 2017

bespreking uit cursus S 2018

bespreking uit cursus F 2019

bespreking uit cursus S 2019

bespreking uit cursus F 2020

Journal of Chemical Education

(Bespreking door Esther, 5 oktober 2017)
Bekeken nummer: September 12, 2017, Volume 94, Issue 9.

Het Journal of Chemical Education (JCE) bestaat sinds 1924

Categorieën artikelen

In volume 94 issue 9 gepubliceerd op 12 september 2017 staat een artikel: Students’ Concept-Building Approaches: A Novel Predictor of Success in Chemistry Courses
  • Zoeken verklaringen verschillen cijfers studenten in introductory chemie cursussen
  • Verschillende manieren in concept building (rote learning vs concept learning) tussen leerlingen
  • Concept learners betere resultaten
  • → docenten kunnen in hun curriculum aandacht besteden aan de rote learners
  • Gevarieerde onderwerpen met tips, bv memory spel als oefening voor stereochemie


    Kennis toename niet groot, maar leerlingen wel gemotiveerder deel te nemen tijdens instructie

    Aanbeveling

  • Gevarieerde onderwerpen met leuke tips
  • De artikelen zijn goed te lezen, niet lang en met voldoende illustraties.
  • Te hoog niveau voor Nederlandse middelbare scholieren
  • Interessant voor docenten zelf
  • Abonnementskosten: $50 web-only; $85 voor web en hardcopy
  • → niet aanraden, wegens te hoog niveau



  • Klik hier voor de JCE-site

    bespreking uit cursus 1999-2000

    bespreking uit cursus 2001-2002

    bespreking uit cursus 2002-2003

    bespreking uit cursus 2004-2005

    bespreking uit cursus 2007-2008

    bespreking uit cursus A 2010

    bespreking uit cursus A 2012

    bespreking uit cursus F 2015

    bespreking uit cursus A 2017

    bespreking uit cursus S 2018

    bespreking uit cursus F 2019

    bespreking uit cursus S 2019

    bespreking uit cursus F 2020

    Journal of Chemical Education

    (Bespreking door Vera, 4 oktober 2018)
    Bekeken nummer: September 11, 2018, Volume 95, Issue 9. Uitgever: ACS publications. Most trusted. Most Cited. Most read. Division of chemical education, inc. American Chemical Society
    “It is the official journal of the Division of Chemical Education of the American Chemical Society, co-published with the American Chemical Society Publications Division. Launched in 1924. The Journal publishes peer-reviewed articles and related information as a resource to those in the field of chemical education and to those institutions that serve them. The Journal serves as a means of communication among people across the world who are interested in the teaching and learning of chemistry. This includes instructors of chemistry from middle school through graduate school, professional staff who support these teaching activities, as well as some scientists in commerce, industry, and government.”

    Content:

    Prijs: “gratis” als je UvA-VPN gebruikt. Commentary, report, technology reports en letters zijn te lezen zonder UvA-VPN. Voor articles, demonstrations, laboratory experiments geldt dat als je geen lid bent van ACS, je een los artikel kunt kopen voor $40 voor 48 uur. Of je kunt lid worden van ACS members (per maand?): €148 / €74/ €25

    De artikelen hebben dezelfde opbouw als wetenschappelijke artikelen, de kleur komt uit sommige plaatjes maar niet mooie headers met allerlei kleuren en plaatjes erin. Artikelen hebben een variërende lengte van 5 tot 17 pagina’s. Het report had 3 pagina’s maar dat was meer gericht op de impact van een gewijzigd statuut dan op het onderwijs of scheikunde.

    Het eerste artikel heet “How Are Students Solving Familiar and Unfamiliar Organic Chemistry Mechanism Questions in a New Curriculum?” waarin het gaat over hoe studenten scoren op vragen als ze wel of geen mechanisme gebruiken. Als je kijkt in de syllabus voor VWO zie je staan dat: “De kandidaat kan van een gegeven reactiemechanisme een beschrijving geven van de verplaatsing van elektronen / elektronenparen.” Dus met het oog hierop kan het voor de docent een inzicht geven in hoe het voor studenten het meest logisch is. Het is niet direct toepasbaar omdat het artikel meer organische chemie biedt dan V6 krijgt.

    Er staan artikelen in die gaan over lab onderzoeken en het verkrijgen van practicumvaardigheden, maar wel op het niveau van een student van HBO of WO. Wat ik goed vind is dat docenten misschien aspecten hier uit kunnen halen voor practica, maar wederom is het niveau te hoog. Bij meerdere artikelen wordt aangegeven dat het onderzoek of een nieuwe methode implementeerbaar is bij “undergratuates” wat betekent dat het bachelor studenten zijn. Al vind ik dat sommige artikelen misschien ideeën kunnen opwekken bij middelbare school docenten, denk ik dat de meeste eerdere andere artikelen zullen lezen omdat het niet direct gebruikt kan worden omdat het vooral gaat over bachelor studenten. Wat wel leuk kan zijn is dat het didactisch nieuwe ideeën kan geven over bv verschillende manieren van lesgeven en dat de behandelde scheikunde verder gaat dan de middelbare school, daarnaast kan het misschien aankomende misconcepties al laten zien zodat docenten daar vast op kunnen inspelen. Overall is het niveau van de stof te hoog om het ook echt te gebruiken in de klas. In het blad staan ook artikelen die interessant zijn voor studenten bij de artikelen, maar ook bij communications.

    Er staat ook een artikel in dat gaat over vrouwen in de scheikunde op PhD plekken en dit gaat verder op een artikel uit 2010 ook uit JCE. Het zijn dus niet alleen scheikundige en didactische artikelen, maar ook een maatschappelijk artikel.

    Demonstratie heeft een artikel over het verwijderen van CO2 uit een oplossing, dit laat zien dat maatschappij wordt geïntegreerd in de scheikundelessen. Leuke ideeën en interessante ontwikkelingen in het bachelor onderwijs zijn te vonden in de demonstratie, labexperimenten en technologie verslagen, maar voor middelbaar onderwijs is het chemische niveau te hoog. Wel kan het dus inspirerend zijn voor de docent.

    De twee artikelen in Letters zijn een extra toevoeging of een extra uitleg bij een eerder geplaatst artikel in het blad. Dit is erg inhoudelijk en van een te hoog niveau voor middelbare scholieren.

    Overall vind ik dat het een echt chemisch vakblad is waarin veel interessante onderwerpen staan. Toch vind ik dat ondanks ze claimen dat het ook voor docenten op high school is (voor universiteit) het niveau van de chemie zelf te hoog is voor de scholieren en zou ik het niet aan een leerling geven om door te lezen. Wel vind ik dat er diepgang inzit wat docenten scherp houdt en kunnen de artikelen zoals demonstraties of experimenten misschien leuke ideeën opleveren die wel toepasbaar zijn op de middelbare school. Het is een vrij dik blad en er staat veel informatie in dus als het $171 is voor het hele jaar zou ik het wel aanraden voor de persoonlijke ontwikkeling van een docent. Is het per maand zou ik het niet aanraden, omdat je dan misschien beter kunt kijken naar bladen die ook toepasbaar zijn op de middelbare school en dus de eigen lessen.




    Klik hier voor de JCE-site

    bespreking uit cursus 1999-2000

    bespreking uit cursus 2001-2002

    bespreking uit cursus 2002-2003

    bespreking uit cursus 2004-2005

    bespreking uit cursus 2007-2008

    bespreking uit cursus A 2010

    bespreking uit cursus A 2012

    bespreking uit cursus F 2015

    bespreking uit cursus A 2017

    bespreking uit cursus S 2018

    bespreking uit cursus F 2019

    bespreking uit cursus S 2019

    bespreking uit cursus F 2020

    Journal of Chemical Education

    (Bespreking door Erik, 5 maart 2019)
    Bekeken nummer: February 12, 2019, Volume 96, Issue 2.

    About the Cover: Microplastics
    In this issue:

    Het februari 2019 nummer van JCE biedt een ‘editorial’ over het (gebrek aan) bewijs voor het nut van het doen van proeven tijdens de scheikunde les. Proeven zijn duur en vergen tijd en aandacht van de docent en de leerlingen. Interessant genoeg is er weinig onderzoek beschikbaar waaruit je kunt concluderen dat proeven doen ook daadwerkelijk bijdraagt aan begrip van het vak. Dit is een provocerend artikel dat je doet nadenken over nut en noodzaak (plezier?) van experimenten.

    Het ‘commentary’ gaat over een typisch Amerikaans onderwerp en betreft o.a. de vertegenwoordiging van verschillende lagen uit de bevolking op scheikunde faculteiten.

    In de dertig artikelen van dit nummer komen heel verschillende onderwerpen aan bod. Interessant vond ik o.a.:

    Artikelen over specifieke experimenten of technieken die mij opvielen zijn:

    Conclusie

    Meer dan ik verwacht had biedt het blad inspiratie voor een scheikundedocent op een Nederlandse VWO-school. Enkele artikelen (en hier het commentaar) zijn specifiek voor Amerika en/of voor studenten scheikunde aan een universiteit maar het merendeel is (met een aanpassing hier en daar) heel goed bruikbaar in onze klaslokalen of geeft aanleiding om zelf een nieuwe les anders vorm te geven.


    Klik hier voor de JCE-site

    bespreking uit cursus 1999-2000

    bespreking uit cursus 2001-2002

    bespreking uit cursus 2002-2003

    bespreking uit cursus 2004-2005

    bespreking uit cursus 2007-2008

    bespreking uit cursus A 2010

    bespreking uit cursus A 2012

    bespreking uit cursus F 2015

    bespreking uit cursus A 2017

    bespreking uit cursus S 2018

    bespreking uit cursus F 2019

    bespreking uit cursus S 2019

    bespreking uit cursus F 2020

    Journal of Chemical Education

    (Bespreking door Pim, 10 oktober 2019)
    Bekeken nummer: October, 2019, Volume 96, Issue 10.

    De bespreking is als pdf-file te lezen (2,7M)




    Klik hier voor de JCE-site

    bespreking uit cursus 1999-2000

    bespreking uit cursus 2001-2002

    bespreking uit cursus 2002-2003

    bespreking uit cursus 2004-2005

    bespreking uit cursus 2007-2008

    bespreking uit cursus A 2010

    bespreking uit cursus A 2012

    bespreking uit cursus F 2015

    bespreking uit cursus A 2017

    bespreking uit cursus S 2018

    bespreking uit cursus F 2019

    bespreking uit cursus S 2019

    bespreking uit cursus F 2020

    Journal of Chemical Education

    (Bespreking door Lisa, 3 maart 2020)
    Bekeken nummer: February, 2020, Volume 97, Issue 2.

    Publisher: Journal of chemical education is het officiële blad van Division of Chemical Education van het American Chemical Society, ACS Pubications

    Algemeen: Dit blad verscheen voor het eerst in januari 1924. Het is een Amerikaans blad (dus artikelen staan in het Engels) en dus gericht op het onderwijs daar. Het blad wordt maandelijks uitgegeven dus verschijnen er 12 bladen per jaar, dat automatisch betekend dat het laatste blad dat verschenen is van februari is. Dit blad publiceert verscheidene artikelen die raakvlakken heeft met scheikundig onderwijs, raakvlakken zoals: instructie methodes, pedagogiek maar ook lab-experimenten. Het blad ziet zichzelf als het belangrijkste blad voor (bijna elk) scheikundig onderwijs. Van lesgeven tot informatie vergaren; van de middelbare school tot hogeschool/universiteit, voor TOA’s en zelfs voor scheikundigen die scheikundige producten verkopen. Daarom zien zij hun blad als de voornaamste manier om te communiceren binnen het scheikundig onderwijs over de hele wereld.

    Prijs: Wil je toegang tot dit blad krijgen buiten de UvA-VPN om (dan is het gratis), dan heb je twee opties. De eerste optie is dat je een “web only access” abonnement neemt; dit kost 80$ per jaar of 50$ voor leraren of studenten. Een voordeel hiervan is dat je toegang hebt tot alle issues die nog gaan komen en die al uitgebracht zijn. Dit is pakweg 90 jaar aan issues. Het blad toch liever op de deurmat? Dat krijg je voor 135$ (met international shipping), of voor 85$ voor leraren en studenten. Ook met dit abonnement heb je web only access tot alle issues.

    Rubrieken: In dit issue (feb, 2020) komen de volgende rubrieken aan bod:

    De rubrieken verschillen soms per issue, zo komen de rubrieken tussen haakjes niet voor in deze issue. Ook wordt soms Editorial Commentaries of Letters genoemd bijvoorbeeld. Wat ook wel leuk is, is dat de rubrieken van JCE door de jaren heen zijn veranderd. Zo heeft het allereerste blad niet echt rubrieken maar alles valt onder de rubriek Articles.

    Van de Rubriek activities heb ik het volgende artikel doorgenomen:

    Connecting current literature, cartoons and creativity: incorporating student-created cartoons in a biochemistry course to enhance learning

    Twee professoren die als tweede carrière cartoonist zijn hebben dit idee toegepast op farmacie studenten binnen hun biochemie course. Het idee was als volgt: voor elke opdracht moesten ze een artikel lezen, daaruit de rode draad halen en dit samen te vatten in 1 zin. Vervolgens hiervan een cartoon ervan proberen te tekenen. Met behulp van tekstballonnen en die de vragen beantwoorden: “Hoe en Waarom?”. Op deze vorm van ‘leren’ kwam veel positieve feedback: studenten kregen meer begrip voor het onderwerp van het artikel. Ook werd de student niet afgerekend op een slechte cartoon, bij wijze van spreken waren bal en stok poppetjes ook gewoon prima.

    Conclusie:

    De artikelen zijn in het Engels geschreven, maar niet op een zodanig niveau dat het lastig lezen is. Het leest best vlot.

    Veel experimenten die onder laboratory experiments staan zijn best wel van hoog niveau, ik betwijfel of wel te praktiseren is in havo-5 of vwo-6. Mede om deze reden denk ik niet dat een leerling dit ‘leuk’ uit zichzelf zou gaan lezen. Ook al staat er in de algemene beschrijving dat dit blad ook bedoeld is voor het middelbaar onderwijs, vind ik het voornamelijk gericht op laboratorium onderwijs van een hoger niveau, zoals het WO of HBO. Wel denk ik dat dit een docent van een middelbare school inzicht geeft in experimenten die op een hoger niveau uitgelegd zijn. Ook denk ik dat een artikel uit deze rubriek misschien wel zinvol is voor het maken van een profiel werkstuk, mocht er een leerling zijn die echt ergens zijn tanden in wilt zetten dan kan een artikel hieruit hulp bieden.

    References used:

    https://pubs.acs.org/toc/jceda8/97/2

    https://pubs.acs.org/loi/jceda8/group/d2020.y2020

    https://pubs.acs.org/page/jceda8/about.html

    http://www.divched.org/content/pricing-journal-chemical-education


     Gepubliceerd op zondag, 23 september 2001. Laatst bijgewerkt op woensdag, 6 november 2019.