Klik hier voor de site van Chemie Magazine

Chemie Magazine

bespreking uit cursus 2008-2009

(Informatie van de web-site:)

Chemie magazine is bedoeld voor mensen die de diepgang zoeken. Het bevat achtergrondartikelen en maakt analyses van zowel individuele chemiebedrijven als de chemische industrie als geheel. Ook de VNCI-opinie ontbreekt niet en er is ruimte voor debat. Leden ontvangen Chemie magazine gratis; van niet-leden wordt een bescheiden abonnementsprijs gevraagd. Ook kunnen artikelen uit het blad online gratis gelezen worden in pdf-formaat.

Proefnummer ontvangen of abonneren
Wilt u een proefnummer ontvangen of een abonnement afsluiten? Neem dan contact op met de VNCI via Judith van der Lugt per telefoon (070 - 3378711) of per e-mail (vanderlugt@vnci.nl).




Klik hier voor de site van Chemie Magazine

Chemie Magazine

bespreking uit cursus 2008-2009

(Bespreking door Daniëlla K. op 20 november 2008)

De eerste alinea is een stukje tekst uit de gelijknamige website:
“Chemie magazine is bedoeld voor mensen die de diepgang zoeken.
Het bevat achtergrondartikelen en maakt analyses van zowel individuele chemiebedrijven als de chemische industrie als geheel. Ook de VNCI-opinie ontbreekt niet en er is ruimte voor debat. Leden ontvangen Chemie magazine gratis; van niet-leden wordt een bescheiden abonnementsprijs gevraagd. Ook kunnen artikelen uit het blad online gratis gelezen worden in pdf-formaat.”

Het is een tijdschrift van de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) voor mensen in de industrie en het bedrijfsleven.
MAAR!!!!
Het verhaalt over veel zaken in de Chemie die normaliter buiten ons “gezichtsveld” plaatsvinden.
Het houdt de lezer op de hoogte van wat er gaande is in de maatschappij, het bedrijfsleven en de industrie met betrekking tot chemie.

Het kan de negatieve beeldvorming van chemie in de samenleving veranderen doordat er een andere kijk gegeven wordt op alles wat er met chemie kan samenhangen.
En dat is hard nodig.
Onze economie is voor een groot deel afhankelijk van de chemische industrie en er is een groot en groeiend tekort aan geschoolde chemici. Dus leent dit tijdschrift zich uitstekend voor introductie bij de leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De artikelen zijn in begrijpelijk Nederlands geschreven en moeten voor mensen uit verschillende disciplines inzicht geven. Daardoor is het voor docenten en leerlingen geen moeilijke taak om de inhoud tot zich te nemen.

De artikelen kunnen worden gebruikt, al naar gelang het onderwerp, want de diversiteit is groot, bij profielwerkstukken, als extra stof, als vakoverstijgend materiaal. Of om actuele items te bespreken. Als informatiebron bij studiekeuze en vervolgens beroepskeuze.
Zo is in de uitgave van april 2008 één pagina besteed aan een citrusgeur in frisdrank, gemaakt door bacteriën. Het gaat hier om een uitvinding van twee onderzoekers van DSM. Echter past het niet binnen de strategie van DSM.
In dit artikel wordt uiteengezet hoe dan een nieuw bedrijf ontstaat en welke partijen ermee bezig zijn. Ook wordt een groot geldbedrag genoemd wat beschikbaar wordt gesteld door verschillende deelnemers. De directeur van het nieuwe bedrijf heeft daarvoor op hele andere gebieden gewerkt, wat laat zien dat werken in de industrie en dus in de chemie niet betekent dat je altijd hetzelfde blijft doen. Het geld bedrag plus het feit dat beschreven wordt dat er bij DSM een terrein beschikbaar wordt gesteld voor startende ondernemingen kan tot vakoverstijgende inzichten leiden. Deels op gebied van economie en bedrijfsvorming.

Een ander artikel in hetzelfde tijdschrift heeft als titel “Ammoniaktransport is niet iets om bang over te zijn.”
Met ingang van 1 januari 2010 mag er geen ammoniak (de grondstof voor het maken van kunstmest) meer worden vervoerd van Geleen naar IJmuiden. DSM krijgt hiervoor een schadevergoeding van 48 miljoen euro. Dit omdat in IJmuiden twee salpeterzuurfabrieken moeten worden gesloten en er één naar Geleen moet worden verplaatst. Voor de andere fabriek moet nog een oplossing worden gezocht.
De kans op een ernstig ongeluk met ammoniaktransport is erg klein, gezien de vele voorzorgsmaatregelen. Maar het effect kan heel groot zijn.

Zojuist heb ik mijn eerste nummer van Chemie Magazine van de deurmat gepakt. De onderwerpen in het nummer van 20 november zijn zoal;
“De chemie achter de chocolade.”
“In Amsterdam rijden al bussen op waterstof. Hoe werkt dat?”,
“3000 spelers online game ‘Mijn Chemie’” onder de vaste rubriek onderwijs en innovatie.
“Innovatief lesmateriaal.” Met een foto van projectleider Nieuwe Scheikunde Emiel de Kleijn. Tevens docentgericht, niet didactisch maar wel over de bijdragen van de VNCI aan de modules die zijn gemaakt.
Op pagina 8 staat een bladvullende foto van Nederlands meest geciteerde chemicus, Evert Jan Baerends, hoogleraar theoretische chemie aan de VU. Op basis van de kwantummechanica en de relativiteitstheorie heeft hij wiskundige rekenmodellen opgesteld, waarmee vrijwel alle eigenschappen van moleculen berekend kunnen worden als ook de energie en structuur van moleculen tijdens overgangen bij reacties. In de jaren zeventig en tachtig was men hier vrij sceptisch over, toen hij hier een pionier in was, maar nu is hij algemeen geaccepteerd.

In bijna elk nummer komt wel een of meer artikelen over de wetgeving die consumentenveiligheid garandeert. Ook veel over Reach, de regel en wetgeving voor de industrie en het bedrijfsleven.
Het slechte imago dat nog steeds onder de mensen leeft is mede te wijten aan de grote aandacht voor de huidige aanscherping van regel en wetgeving.

Chemie is niet geliefd, dit komt omdat er geen eindproduct zichtbaar is. Zoals bij Philips. Men ziet chemie als vervuilend. En als geheimzinnig.

Onbekendheid met de branche maakt onbemind.

Conclusie:
Onderwijs moet belangstelling kweken. Chemie speelt een belangrijke rol in veel maatschappelijke thema’s die doelgerichte aanpak vereisen. Ook ondernemerschap moet worden gestimuleerd.
Dit jaar wordt Roadmap uitgerold- een pleidooi voor meer aandacht voor chemie in onderwijs.
Er wordt gepleit voor
-- een continue professionalisering van chemiedocenten en een betere aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt
-- het stimuleren van ondernemerschap.
-- een lijn van de industrie í JetNet í Platform bètatechniek.
-- en het verrijken van de lesstof en het zichtbaar maken toekomstperspectief.


Gepubliceerd op woensdag, 26 november 2008, bijgewerkt op zaterdag, 6 april 2019.