Het ontwikkelen van educatieve multimedia software

Samenvatting

In dit afstudeeronderzoek is onderzoek gedaan naar methoden en technieken ter ondersteuning van de ontwikkeling van educatieve multimedia software. In het bijzonder is hierbij het gebruik van kennistechnologie onderzocht. Teneinde inzicht te verkrijgen in deze problematiek is een multimedia applicatie ontwikkeld en geevalueerd die leerlingen in het basisonderwijs (groep 5 a 6) bekend maakt met feestdagen uit verschillende culturen (in dit geval kerstmis en ramadan). In het afstudeeronderzoek is op deze manier geprobeerd om een antwoord te geven op een drietal deelvragen, die de basis zullen zijn van deze afstudeervoordracht. In de eerste plaats zal worden ingegaan op de vraag hoe kennis uit het domein feestdagen gemodelleerd moet worden ten einde dit kennismodel in een leeromgeving te gebruiken. Op basis van het opgestelde kennismodel kan de tweede vraag worden behandeld: Welke didactische methode moet worden gekozen om de kennis over feestdagen aan leerlingen over te brengen? De uitkomsten van deze twee vragen dienen weer als beginpunt voor de derde vraag: Hoe moet de communicatie tussen de leerling en de leeromgeving plaatsvinden, zodat de kennis over feestdagen door leerlingen wordt verworven? In deze afstudeervoordracht zal verslag gedaan worden van de activiteiten die zijn uitgevoerd om bovenstaande drie vragen te beantwoorden. Bovendien zal worden ingegaan op de antwoorden die zijn gevonden.