Computers in het onderwijs (Een literatuuronderzoek naar de mogelijkheden)

Samenvatting

In deze scriptie wordt aan de hand van een literatuuronderzoek een overzicht gegeven van de mogelijkheden die computers te bieden hebben voor het onderwijs. Aan het computergebruik in het onderwijs zijn een aantal aspecten te onderscheiden die afzonderlijk behandeld zullen worden. Allereerst zal worden ingegaan op de mogelijkheden van computers binnen verschillende onderwijsmethoden. Hiertoe zullen de volgende onderwijsmethoden worden onderscheiden: traditioneel computeronderwijs, case-based teaching, open learning, game playing en collaborative learning. Vervolgens zal worden besproken hoe computers gebruikt kunnen worden voor de presentatie van onderwijsmateriaal. Hierbij zullen twee recente technologiën worden beschreven: multimedia en virtual reality. Een derde aspect van computergebruik in het onderwijs heeft te maken met de mogelijkheden van computers om de communicatie tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en onderwijzers te verbeteren en uit te breiden. Er zal uitvoerig worden ingegaan op de mogelijkheden die Internet te bieden heeft voor het onderwijs. Een laatste aspect dat wordt onderscheiden is de mate waarin onderwijssystemen "meedenken" over de begeleiding die nodig is voor een leerling of groep leerlingen tijdens het leerproces. Hiertoe zullen twee onderzoeksparadigma's worden besproken: Computer Aided Instruction en Intelligent Tutoring Systems. Tot slot zullen naar aanleiding van het overzicht van de mogelijkheden van computers voor het onderwijs een aantal conclusies worden getrokken.