Computers in het onderwijs (Een literatuuronderzoek naar de mogelijkheden)
- Student: Jolanda Groothuismink
- Onderdeel afstudeerproject: literatuurscriptie
- Afgerond: Februari 1996
- Begeleiding: Dr. B. Bredeweg
Samenvatting
In deze scriptie wordt aan de hand van een literatuuronderzoek
een overzicht gegeven van de mogelijkheden die computers te bieden
hebben voor het onderwijs. Aan het computergebruik in het onderwijs
zijn een aantal aspecten te onderscheiden die afzonderlijk behandeld
zullen worden. Allereerst zal worden ingegaan op de mogelijkheden
van computers binnen verschillende onderwijsmethoden. Hiertoe zullen
de volgende onderwijsmethoden worden onderscheiden: traditioneel
computeronderwijs, case-based teaching, open learning, game playing
en collaborative learning. Vervolgens zal worden besproken hoe
computers gebruikt kunnen worden voor de presentatie van
onderwijsmateriaal. Hierbij zullen twee recente technologiën
worden beschreven: multimedia en virtual reality. Een derde aspect
van computergebruik in het onderwijs heeft te maken met de mogelijkheden
van computers om de communicatie tussen leerlingen onderling en
tussen leerlingen en onderwijzers te verbeteren en uit te breiden.
Er zal uitvoerig worden ingegaan op de mogelijkheden die Internet te
bieden heeft voor het onderwijs. Een laatste aspect dat wordt
onderscheiden is de mate waarin onderwijssystemen "meedenken" over de
begeleiding die nodig is voor een leerling of groep leerlingen tijdens
het leerproces. Hiertoe zullen twee onderzoeksparadigma's worden
besproken: Computer Aided Instruction en Intelligent Tutoring
Systems. Tot slot zullen naar aanleiding van het overzicht van de
mogelijkheden van computers voor het onderwijs een aantal conclusies
worden getrokken.