Visualisatie van Kwalitatieve Simulaties
(Een verkennende studie)
- Student: Jeroen de Jong
- Onderdeel afstudeerproject: werkstuk (incl. lit. scriptie en stage)
- Afgerond: Juni 1996
- Begeleiding: Dr. B. Bredeweg
Samenvatting
Bij het oplossen van natuurkundige problemen is het kwalitatief
redeneren een basis om de juiste vergelijkingen te kiezen en het
probleem intuitief te onderbouwen. Een ITS zou een student het
kwalitatief redeneren over natuurkunde problemen kunnen aanleren. Het
kwalitatief redeneer programma Garp zou gebruikt kunnen worden als
basis voor een ITS. Om tot een volledig ITS te komen zal er echter nog
veel toegevoegd moeten worden waaronder een interface naar de
gebruiker. In dit onderzoek wordt een visueel interface gebouwd die
het gedrag van thermodynamische systemen op basis van een kwalitatieve
simulatie kan weergeven. Zo'n kwalitatieve simulatie wordt gegenereerd
door Garp, op basis van een kwalitatief model van het thermodynamische
systeem. De doelstelling is om de visualisatie dynamisch aan te laten
sturen door de kwalitatieve simulatie van Garp. Als het
thermodynamische systeem veranderd dan past de visualisatie zich
evenredig aan. Het onderzoek is exploratief van opzet met als doel om
antwoord te geven op drie vragen ; op welke wijze is het mogelijk de
visualisatie dynamisch aan te sturen op basis van een Garp model, op
welke wijze moet de interactie verlopen zodat de kennis overgebracht
word op de student en welke MCI aspecten spelen een rol ? Ter
afsluiting zijn er een tweetal kleine onderzoeken geweest naar de
bruikbaarheid van het programma. Na het eerste onderzoek is het
programma aangepast op basis van de conclusies. Of de aanpassingen
daadwerkelijk een verbetering opleverden is getest in het tweede
onderzoek.